banner

בלוג העסקים הקטנים לת-ו-צ-א-ו-ת

דוחות כספיים – איך זה קשור אלי?

כמה פעמים באת לרו”ח שלך לחתום על הדוחות הכספיים, מקסימום בדקת מה הרווח, חתמת והמשכת הלאה? כמה פעמים היית בטוח שאתה מרוויח, ובפועל הדוחות מציגים הפסד? כמה פעמים הדוחות הכספיים מציגים רווח, ובפועל אתה בחריגה בבנק? אם ענית על אחת השאלות הללו בחיוב – סדרת המאמרים הבאה הם בשבילך.

המטרה העיקרית שלך כבעל עסק היא מיקסום הרווח של העסק שלך. כלומר להשקיע כסף על מנת להרוויח סכום כסף גדול יותר מסכום ההשקעה הראשוני. כדי לעמוד במטרה, עליך לוודא שאתה מכיר ומעודכן בהיבטים השונים של העסק: תמחור ושיווק המוצרים והשירותים שלך, שליטה ברמת ההוצאות, ניהול הצוות שלך, גיוס מימון והשקעות, גיבוש אסטרטגיות עסקיות, הכרת החוק ועוד. בעלי עסקים רבים מתייחסים בטעות לדוחות הכספיים כאל חובה למס הכנסה, ולכן מסתפקים  בלחתום על הדוחות אצל רואה החשבון כדי שהאחרון יגיש את הדוחות.

טעות.

הדוחות והדיווחים הפיננסיים שלך הם הבסיס להכרה והבנה של המצב הפיננסי של העסק. הם הכלי שלך לקבל החלטות שונות. במאמר זה ננסה להסביר את הבסיס שכל בעל עסק צריך לדעת על הדוחות הכספיים.

הכנת דוחות כספיים

איך העסק שלך התנהל בחודש/ברבעון הקודם? האם העסק מרוויח כמו ברבעון שלפניו? האם ניתן לזהות נקודות חולשה בעסק? האם יש מקומות בהם ניתן לקצץ בהוצאות? איך העסק שלך ביחס לעסקים דומים? דוח פיננסי אמור לתת לך תשובה לשאלות אלה ומושג טוב כיצד העסק שלך מתנהל.

הדוחות הכספיים שלך משקפים כמה שווה העסק שלך, כמה כסף נכנס, וכמה אתה מרוויח או מפסיד. בנוסף, הנתונים הכספיים חשובים לך כבעל עסק גם במימשק עם אנשים מחוץ לעסק שלך  – במיוחד עם הבנקים המסחריים, שדורשים דוחות כספיים כדי לאשר מסגרות אשראי, להקל על אישור הלוואות עסקיות, ועוד.

אז – הדוחות הכספיים מורכבים משלושה דוחות עיקריים

המאזן              דוח רווח והפסד             תזרים מזומנים 

המאזן נותן תמונת מצב נכון ליום מסוים. הוא כולל את נכסי החברה (לדוגמא: לקוחות, מלאי, יתרת מזומנים ועוד), את התחייבויותיה (לדוגמא: ספקים, צ’קים לפירעון, הלוואות ועוד) ואת ההון העצמי שלה (לדוגמא: הון המניות, יתרת הרווח/הפסד ועוד).

לאחר מכן יופיע דוח רווח והפסד, בו מפורטות ההכנסות וההוצאות של החברה לתקופה מוגדרת (בד”כ רבעון או שנה).

לבסוף, יופיע דוח התזרים, המפרט את זרימת המזומנים אל החברה ומהחברה החוצה בשל הפעילות העסקית שלה, פעילויות ההשקעה והמימון. זהו דוח לתקופה מוגדרת המסביר את השינוי ביתרת המזומנים בין התקופות (לאן הלך הכסף). כמה היה לנו בקופה במועד ההתחלה (של הדוח), כמה נכנס, כמה יצא ומה היתה היתרה במועד הסיום (של הדוח).

בהמשך יופיעו הבהרות וביאורים שונים המתייחסים לפרטי הדוח ולנתונים הפיננסיים של החברה. הביאורים הללו יכולים לעזור לך להבין נקודות מסוימות שלא ניתן להבינן מתוך קריאת הדוחות עצמם.

באמצעות ניתוח הנתונים מהדוחות הפיננסיים תוכל להעריך את שווי החברה, חוסנה ואת האטרקטיביות הכלכלית שלה. הדוחות הכספיים הם מקור המידע העיקרי המאפשר לנתח את החברה ולהעריך את ערכה הכלכלי ובהתאם לקבל החלטות המבוססות על הנתונים.

יחד עם זאת חשוב להבין את התהליך, המיומנויות והכלים הנכונים להכנה וניתוח הדוחות הכספיים:

תכנן את הזמן שאתה משקיע בדיווח הכספי.

למרות שזה נראה בזבוז זמן להשקיע משאבים כספיים להכנת דוחות כספיים, הדוחות למעשה מסייעים לעסק שלך להתנהל בצורה יעילה יותר.  זה חוסך לך זמן וכסף תוך הגנה עליך מפני השלכות משפטיות אפשריות של דיווח לא מדויק או שגוי. מה זה אומר? צריך להיות יותר קונקרטי

התאם את התהליכים להבטיח שהנתונים שלך יהיו מעודכנים תמיד. מה זה אומר? צריך להיות יותר קונקרטי

הצטייד בכלים שעובדים עבורך.

עסקים קטנים ובינוניים, להבדיל מחברות ציבוריות המחויבות לפרסם דוחות אחת לרבעון, מחויבים על פרסום דוחות כספיים אחת לשנה בעיקר לבנקים ולמס הכנסה. בהרבה מקרים רו”ח מסיים את הדוחות לקראת סוף השנה הבאה, כך שאין באמת משמעות לדוח כזה מבחינתך. ההמלצה שלנו לכל בעל עסק לעבור על דוח רווח והפסד אחת לחודש או רבעון, תלוי בגודל העסק, ובמקביל לבדוק את השינוי ביתרות המזומנים לתקופה (או במילים אחרות לאן הלך הכסף?). למה אנחנו ממליצים את זה? מה יקרה אם נעשה את זה?

במאמרים הבאים נתמקד בכל דוח בנפרד, וננסה להבין איך כל דוח עוזר לנו להבין את מצב העסק  ועוזר לנו בקבלת החלטות.

בכל שאלה, הבהרה או עזרה בניתוח הדוחות הכספיים שלך אתה מוזמן לפנות למומחים שלנו במגדלור פיננסים.

נבנה ב - על ידי מגדלור לעסקים

Accessibility Toolbar