banner

בלוג העסקים הקטנים לת-ו-צ-א-ו-ת

מה חשוב לעסקים קטנים לדעת על דוח רווח והפסד?

דוח רווח והפסד, (ובינינו הדוח שכולנו מביטים ישר על השורה התחתונה בדוח), הוא בדרך כלל הדוח היחיד שמעניין את בעל העסק. רוב בלי העסקים בודקים את שורת הרווח הסופי, מוודאים האם העסק הרוויח או הפסיד וממשיכים הלאה. טעות!

מה חשוב לעסקים קטנים לדעת על דוח רווח והפסד? דוח רווח והפסד זהו דוח על הרווחים וההפסדים של העסק שלך במהלך תקופת חשבונאית מסוימת, (בדרך כלל שנה או רבעון) .  דוח רווח והפסד מרכז כל הוצאות המכירה וההפעלה, עד השקל האחרון. בנוסף, הדוח מפרט את הסעיפים העיקריים בעסק, ומציג גם מספרי השוואה לשנים קודמות. אז – מה יש לנו בדוח ואיך זה עוזר לנו.

מכירות – בסעיף זה מרכזים את סך המכירות בניכוי הזיכויים/הנחות שנתנו.בדרך כלל כל בעל עסק מכיר ויודע מה רמת המכירות ברמה יומית, ובאמצעות סעיף זה הוא יכול לבחון עמידה ביעדים.

עלות המכירות – עלות המכירות מציינת את העלות הישירה של המוצרים הנמכרים. למה הכוונה, בעסק יצרני המייצר מוצרים – הכוונה היא לקניות חומרי הגלם.

בעסק מסחרי המוכר מוצרים מוגמרים – הכוונה לקניות המוצרים בעסק הנותן שרותים – אין מה להפחית בשלב זה.

הרווח הגולמי

הרווח שהעסק הרוויח בלי להביא בחשבון את הוצאות ההפעלה שלו. חשיבות הרווח הגולמי כפולה: מצד אחד – לך כבעל עסק יש השפעה מכרעת על סך הרווח הגולמי דרך העלאת מחירים או מציאת סחורה זולה יותר. מצד שני – קל מאד להשוות את % הרווח הגולמי מול עסקים דומים כדי להבין האם אתה פועל בתנאי שוק אידאלים בתחום שלך. לדוגמא – עסק שמוכר ב 1,000,000 ₪ בשנה, ומצליח לשפר את הרווח הגולמי ב1% בלבד מצליח להגדיל את הרווח ב 10,000 ₪ בשנה.

הוצאות מכירה, שיווק והפצה

הוצאות אלו מתייחסות לעלות הפעלת העסק. לדוגמא: הוצאות אחזקת מכונות, עלות משאיות להפצה, עלות עובדי ייצור/מחסן/תפעול, עלות חשמל למפעל, עלות פחת מכונות/רכבים, עלות שכר סוכני מכירות ועוד. החשיבות של סעיף זה הוא בהתאמה למכירות. המצב האידאלי מבחינת בעל העסק הוא להקטין ככל האפשר את הוצאות ההפעלה מבלי לפגוע במכירות, ובמקביל לבנות מערך עסקי גמיש שידע להתאים את הוצאות ההפעלה לשינוי במכירות.

הוצאות הנהלה וכלליות

הוצאות אלו הן הוצאות עקיפות שלא קשורות ישירות למכירות. הוצאות אלו נגרמות מניהול העסק ולא מהמכירות. לדוגמא: הוצאות שכר הנהלה, הוצאות שכירות, חשמל, ארנונה, משפטיות, הוצ’ רו”ח, פחת ציוד משרדי ועוד. היות והוצאות אלו עקיפות, אין לצפות לשינוי בהוצ’ אלו כתוצאה מגידול/קיטון המכירות.

הוצאות המימון

הוצאות המימון מתייחסות לעלויות המימון של העסק כגון: עמלות בנקים, ריביות על מסגרות אשראי, ריביות על הלוואות ועוד.הסיבה להפרדת הוצאות המימון מהוצאות ההפעלה הן כדי עזור לנו לבדק את ההשפעה עם הרווח במידה ונמצא מקור אשראי זול יותר, לדוגמא: “שנביא כסף מהבית”.

רווח נקי

הרווח לאחר תשלום מס הכנסה.

אזהרה

הרווח הנקי לא תמיד משקף את המזומנים בפועל שנכנסו לעסק. יכול להיווצר מצב שבו מופיע רווח ובפועל ה”אוברדראפט” גדל (לדוגמא: מכרנו ללקוחות סכום של 1,000,000 ₪ בשנה, אך גבינו רק 600,000 בשנה. ההפרש משקף את ההבדל בין דוח רווח והפסד לדוח על תזרים מזומנים).


לסיכום, דוח רווח והפסד נותן לך, בעל העסק, נתונים המשקפים את הפעילות העסקית שלך בניתוחים שונים ובהשוואה לשנים קודמות. אנו ממליצים על הפקה וניתוח של דוח רווח והפסד אחת לחודש/רבעון (בהתאם לגודל העסק), והכנת דוח המלצות, שיפורים ויעדים לתקופות הבאות.

בכל שאלה, עזרה בניתוח דוח רווח והפסד שלך, וקבלת המלצות פעולה מניתוח זה הנך מוזמן לפנות למומחים שלנו במגדלור פיננסי.

נבנה ב - על ידי מגדלור לעסקים

Accessibility Toolbar