banner

בלוג העסקים הקטנים לת-ו-צ-א-ו-ת

דוח תזרים מזומנים בעסקים קטנים

הדוח השלישי שמוצג במסגרת הדוחות הכספיים הוא דוח תזרים מזומנים. המאזן מציג לנו את הנכסים מול ההתחייבויות וההון (בודק את המימון שהשתמשנו בו לרכישת הנכסים), ורווח והפסד (בודק את הרווח/הפסד מפעילות העסק).

אם כך, מה יכול לחדש לנו דוח נוסף?

החשיבות של דוח תזרים מזומנים הוא בבחינת הנזילות של העסק. המטרת היא בין היתר לסייע לקוראי הדוחות להעריך מהי יכולת העסק להפיק מזומנים בעתיד? האם יכול העסק לממן השקעות חדשות? מהי מידת הצורך של העסק במימון חיצוני?, ומהם סיכויי העסק לפרוע את התחייבויותיו?

הרבה בעלי עסקים מסתפקים בשורה התחתונה של דוח רווח והפסד. טעות!

על פי כללי החשבונאות כל החברות ומרבית העסקים מדווחים על בסיס מצטבר, למה הכוונה?

הדיווח מתבצע עם התהוות העסקה ולא בתשלום. עסק שמוציא חשבונית, מדווח על מכירות גם אם טרם גבה את הכספים מהלקוחות, ועסק שקנה סחורה מדווח על הוצאה/מלאי גם אם טרם שילם לספק.

מעשית יכול להיווצר מצב שעסק מדווח על רווחים בדוח רווח והפסד רגע לפני פשיטת רגל.  ניתוח של דוח תזרים המזומנים יכול להתריע בפנינו על מצב זה, ולספק כלים לקבלת החלטות לבעלי העסק.

איך קוראים את דוח תזרים המזומנים?

החשבונאות מציגה את דוח תזרים המזומנים בצורה עקיפה. הדוח יוצא מהרווח בדוח רווח והפסד (על בסיס מצטבר), ומבצע את ההתאמות הנדרשות כדי להציג את הרווח על בסיס מזומנים.

במילים אחרות, איפה הכסף!

דו”ח תזרים המזומנים כולל שלושה חלקים מרכזיים הנובעים מתחומי הפעילות השונים הקיימים בכל עסק:

תזרים מזומנים מפעילות שוטפת – החלק העיקר בדוח על תזרים מזומנים הינו התזרים שנבע/שימש לפעילות השוטפת. לדוגמא, תזרים שלילי מפעילות שוטפת לאורך זמן מעיד על חוסר יכולת של העסק לאורך זמן להפיק מזומנים נטו מפעילותו התפעולית.

תזרים מזומנים מפעילות השקעה – תזרים המזומנים שנובע מפעילות השקעה משקף כל שינוי שמקורו ברכישה או מכירת נכסים, ציוד או כל הוצאת מזומנים שמקורם בהשקעה ואינם הוצאה שהיא חלק מהפעילות השוטפת של החברה. (לדוגמא רכוש קבוע)

תזרים מזומנים מפעילות מימון – תזרים מזומנים מפעילות מימון מממחיש כיצד העסק מממן את הפעילויות. מחלק זה נוכל ללמוד על הסיכון הכרוך בעסק ע”י בחינת אופן המימון של החברה – האם בא מהון עצמי או מהון זר וכן האם מהון זר לטווח ארוך או לטווח קצר. (לדוגמא הלוואות לזמן קצר או ארוך)

הדוח על תזרימי המזומנים הינו בעל חשיבות רבה לניתוח בריאותו הפיננסית של העסק. הדוח מסייע בזיהוי בעיות נזילות וניתן ללמוד ממנו למשל:

מדוע עסק רווחי לא מצליח לייצר תזרים מזומנים – עסק שמציג רווח בדוח רווח והפסד ומנגד מציג תזרים מזומנים שלילי.

מדוח התזרים ניתן ללמוד על העסק דברים נוספים, כגון מה רמת ההשקעות בעסק – בדוח רווח והפסד לא מציגים את ההשקעות בציוד אלא רק את הפחת (הפחתת הציוד על פני שנות חייו). דוח תזרים המזומנים מציג את כלל ההשקעות שבוצעו בעסק.

האם הוגדלו המכירות על ידי הענקת תנאי אשראי מופרזים ללקוחות – בדוח רווח והפסד מציגים את המכירות במנותק מהתשלום בפועל. בדוח תזרים המזומנים גידול ברמת הלקוחות הצביע על מתן תנאי אשראי לקוחות (אי תשלום עבור החוב).

האם ישנה עלייה בלתי סבירה ברמות המלאי – בדוח רווח והפסד אין התייחסות למלאי אלא לעלות המכירות בלבד. בדוח תזרים המזומנים מציגים את הגידול/קיטון במלאי שמשפיע על רמת המזומנים בעסק.

אומרים שאין ידיד נאמן כמו כסף מזומן. אומרים וכנראה צודקים.

ישנה חשיבות גבוהה בניהול תזרים שוטף בכל עסק שהוא. התוצאות של ניהול תזרים נכון ומדויק  משתקפות בדוח על תזרים המזומנים – הפרק השלישי בדוחות הכספיים.

נבנה ב - על ידי מגדלור לעסקים

Accessibility Toolbar